دانلود و آموزش Reason 4

دانلود و آموزش Reason 4 برترین ابزار ساخت موسیقی جهان 

 

 

نرم افزار سرا

 

 

 

Download Server Rapidshere 20 port

Password : www.softarchive.ir

حجم : 2 GB
-------------------------------------------------------------------------------
http://rapidshare.com/files/107659274/reas4.part01.rar
http://rapidshare.com/files/107667526/reas4.part02.rar
http://rapidshare.com/files/107675871/reas4.part03.rar
http://rapidshare.com/files/107683628/reas4.part04.rar
http://rapidshare.com/files/107691778/reas4.part05.rar
http://rapidshare.com/files/107699582/reas4.part06.rar
http://rapidshare.com/files/107708747/reas4.part07.rar
http://rapidshare.com/files/107717593/reas4.part08.rar
http://rapidshare.com/files/107726693/reas4.part09.rar
http://rapidshare.com/files/107736260/reas4.part10.rar
http://rapidshare.com/files/107745014/reas4.part11.rar
http://rapidshare.com/files/107754695/reas4.part12.rar
http://rapidshare.com/files/107765206/reas4.part13.rar
http://rapidshare.com/files/107775713/reas4.part14.rar
http://rapidshare.com/files/107785502/reas4.part15.rar
http://rapidshare.com/files/107794880/reas4.part16.rar
http://rapidshare.com/files/107803313/reas4.part17.rar
http://rapidshare.com/files/107811538/reas4.part18.rar
http://rapidshare.com/files/107818768/reas4.part19.rar
http://rapidshare.com/files/107825608/reas4.part20.rar
http://rapidshare.com/files/107831387/reas4.part21.rar
http://rapidshare.com/files/107837142/reas4.part22.rar
http://rapidshare.com/files/107842385/reas4.part23.rar

-------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------


Softarchive

میکسر Reason
Mixer 14:2 : این میکسردارای ١٤ کانال استریو (دو باندی ) میباشد. به هر یک از این کانال های ١٤ گانه میتوان یک سمپلر یا سینی سایزر متصل نمود .
هر خط دارای ٤ پیچ AUX برای میزان تعیین اعمال افکت ها به صورت جدا گانه میباشد که متصل به ٤ پیچ Master Return هستند.

تمام ٤ کانال به صورت جداگانه دارای اهرم کنترل تراز میباشند که در نهایت توسط مستر ولوم، تراز اصلی خروجی مشخص میگردد.
برای انتقال صدا به دو باند چپ و راست نیز پیچ Pan به صورت جداگانه بر روی هر خط تعبیه شده است .در مسیر ساخت قطعه گاه لازم میشود یکی از کانال ها قطع کنیم. یا به صورت منفرد بشنویم .برای پاسخگویی به این دو نیاز دو کلید که با M،S مشخص شده اند برای کاربران پیش بینی شده .S برابر گزینه Solo و M برابر گزینه Mute میباشد.با فعال ساختن دکمه Mute هر خط ، صدای آن قطع شده و دیگر کانال ها به کار خود ادامه میدهند.با کلیک دوباره روی دکمه Mute فعال شده ، آن را به صورت غیر فعال در خواهید آورد. برای شنیدن کانالی به صورت جداگانه دکمه Solo را فعال سازید.با این کار ما بقیه خط ها به حالت Mute درخواهند آمد .با کلیک دوباره روی S وضعیت به حالت عادی باز خواهد گشت .

برای اعمال اکولایزر نیز برای هر کانال به صورت جداگانه قسمتی اختصاص داده شده است. برای این کار ابتدا باید دکمه اکو لایزر را فعال سازید . دو پیچ Bass و ‏Treble میزان تقویت این دو پارامتر را مشخص میکنند.
در توضیح اولیه این میکسر ، به بخشی با چهار پیچ به نام Return اشاره کردیم . برای استفاده از این بخش ابتدا روی میکسر کلیک کرده سپس در زیر منوی Create یکی از ابزار های اعمال افکت مانند RV-7000 انتخاب و سپس روی کیبورد Pc کلید Tab را میزنیم. در نمای اتصالات میکسر خواهید دید که RV-7000 به صورت اتوماتیک به یکی از ورودی های بخش Return متصل گردیده است . نام ابزار متصل شده به هر پیچ در بخش Return در نمای اصلی میکسر زیر پیچ مبوط مشخص میشوند.
حال با همان پیچ میزان اعمال افکت را بر روی تمام 14 خط مشخص مینمایید.البته در هر کانال نیز میتوانید میزان اعمال افکت را در بخش AUX مشخص نمایید.

Softarchive

حال میرسیم به بخش ایجاد اتوماسیون بر روی میکسر . در بخش چپ Seq کلیک نمایید.پنجرهای باز خواهد شد که اولین گزینه آن Create Sequencer track نام دارد.
با کلیک بر روی این گزینه ، Track جدیدی باز خواهد شد. در بخش Out گزینه Mixer را انتخاب نمایید. با این عمل، اتوماسیون میسر در این ترک روی میدهد. حال بخش Record این Track را فعال سازید. با کلیک بر روی دایره خاموشی که کنار نمای پیانو روی همین Track است و فعال ساختن آن ، پروژه اتوماسیون اداری میکسر است. حال در قست Backplay دکمه قرمز Record را فعال سازید.سپس پروژه را Play نمایید.
اکنون در هنگام اجرای پروژه هر تغییری که بر روی میکسر انجام شود بد از قطع Record در ‍Play های بعدی یه صورت اتوماتیک اجرا خواهد شد. قابل ذکر است که اتوماسیون بر روی تمامی اجزای Mixer قابل اجرا میباشد.


در این قسمت از آموزش نرم افزار Reason این Sampler را بررسی میکنیم.
این ابزار دارای دو نمای کنترل است. نخست نمای کنترل اصلی (Global Controls) که اعمال هر افکت در این نما روی تمام سمپل های درون (NN-XT) تاثیر مستقیم خواهد گذاشت . و نمای ریموت کنترل (Remote Editor) که در این نما نیز انواع افکت و تغییر دهنده ها وجود دارد .
تفاوتی که میان (global Controls) و(Remote Editor) است، این است که در نمای کنترل گر اصلی ، هر تغییری روی تمام نت ها اثر میگذارد اما در نمای ریموت ادیتور میتوان تغییرات را تنها بر روی یک نت نیز اعمال نمود.
در نمای Global ٣ اهرم و ٧ پیچ برای اعمال تغییرات موجود است، که هر یک از آن ها را به ترتیب بررسی میکنیم.

Softarchive
١-اهرم (Pitch Band) : این اهرم به شما امکان خواهد داد تا کوک را تغییر دهید. بالا بردن این گردانه کوک شما را زیاد و پایین آوردنش آن را کم میکند . میزان مانور این اهرم را میتوان در نمای (remote Editor) تعیین کرد که در توضیح همان قسمت به آن خواهیم پرداخت.
٢- اهرم (Wheel) : این اهرم ار ٠ تا ١٢٧ قابل تغییر است. با تغییر در عدد Wheel میتوانیم چرخه های ویبراسیونی نرم و یکنواخت را ، عمدتا بر روی نت های کشیده اعمال کنیم .
٣- اهرم(External) : این گردانه نیز از ٠ تا ١٢٧ قابل تغییر است و عدد آن میزان شفافیت و کدری صدای خروجی (NN-XT)رامشخص میکند.
در سمت راست (NN-XT) نیز هفت پیچ وجود دارد . این پیچ ها را که هر کدام برای اعمال نوع خاصی از افکت ها هستند از سمت راست مورد بررسی قرار میدهیم.
١- Master Volume : این پیچ بین ٠ تا ١٢٧ قابل تغییر است و میزان صدای خروجی اصلی این ابزار را مشخص میکند.
٢- پیچ دوم از سمت راست (Mod ENV Decay) نام دارد. از -64 تا 64+ قابل تنظیم است و مدت زمان و نحوه میرایی موج پس از رسیدن به اوج را تعیین میکند. این پیچ اثر تاثیر مستقیم بر کارکرد ٣ پیچ بعدی خواهد داشت.
٣Release- : معنای لغوی این واژه رها کردن و ازاد کردن است . عدد مشخص شده توسط این پیچ تعیین میکند که پس از تمام شدن دیرندنت( زمان کشش نت)
در چه مدت زمانی زمان خروجی نت باید به صفر برسد. هر چه این عدد بیشتر باشد مانند آن است که نوازنده پیانو ، پای خود را بیشتر روی پدال نگاه داشته و به عکس
٤-Amp Decay : (پیچ چهارم از سمت راست) DECAY به معنای لغوی یعنی روبه زوال بردن. همان طور که در (MOD ENV DECAY) توضیح داده شد.این پیچ مدت زمان و نحوه میرایی موج پس از رسیدن به حداکثرحجم را مشخص مینماید.این پیچ نیز از ٦٤- تا ٦٤+ محدوده مانور دارد.
٥-پیچ بعدی (Attack) نام دارد. این پیچ میتواند مدت زمان رسدن موج به مقدار حداکثر خود را تنظیم کند. با تغییر در عدد (Attack) میتوانید کشیدگی صدای سمپل ها را در تعویض نت ها کنترل کنید.(قابل ذکر است در سازهای اکوستیک زمان (Attack) تقریبا ٠ است.یعنی شروع اجرای نت همان حداکثر مقدار موج است.)
توجه ٣ پیچ AMP Env DECAY ، RELEASE و Attack مربوط به بخش (Amp ENVELOPE) میباشد و پیچ (MOD ENV DECAY) مدت زمان میرایی خروجی این بخش را مشخص میکند.
٦ و ٧ در بخش فیلتر دو پیچ با نام های RES و FREQ وجود دارد این دوپیچ عملا وظیفه کنترل ، تقویت یا تضعیف حجم خروجی صدا با اعمال افکت فیلتر بر عهده دارند.
نکته : پیشنهاد میکنم تمامی مطالب این بخش را به صورت عملی تجربه کنید .یک یا چند نت پی در پی را به صورت LOOP بنویسید و با تغییر در میزان هر یک از موارد ده گانه بالا به صورت شنیداری مطالب را به ذهن بسپارید.



حال به نمای (Remote Editor) میپردازیم.در این نما کنترلگرهایی مانند نمایGlobal وجود دارد.همان طور که گفته شد، اعمال تغییرات در نمایGlobal به صدای خروجی (NN-XT) اثر میگذارد اما در نمای ریموت ادیتور میتوان وارد جزییات هر افکت شد،در ضمن میتوان تغییرات واعمال افکتها را روی یک یا چند نت مشخص انجام داد بدون اینکه در نت های دیگر تغییری صورت گیرد.
بدین ترتیب که با کلیک بر روی نت یا نت های مورد نظر آنها را فعال ساخته سپس تغییرات را بر روی آنها انجام خواهیم داد. توجه کنید تا زمانی که روی نت خاصی کلیک نکنیدنمای ریموت ادیتور به حالت غیر فعال باقی خواهد ماند. با کلیک بر روی فلشی که بر روی (NN_XT) در قسمت پایین سمت قرار دارد وارد نمای ریموت ادیتور میشوید همان طور که در تصویر این بخش مشاهده میکنید ریموت ادیتور دارای چند بخش است که به معرفی این بخش ها خواهیم پرداخت.
LOAD SAMPLE :این بخش نیز مانند بخش Browse Patch در نمای Global وظیفه تعیین سمپل های مورد استفاده در NN_XT را به عهده دارد. البته تفاوتی میان این دو وجود دارد. در نمای Global در بخش Browse Patch نمیتوانیم یک یا چند نت مشخص را از بقیه جدا کرده و در ابزار بار گذاری کنیم و مجبوریم یکPatch کامل که حاوی همه نتهای یک ساز است را اتنخاب نماییم.
اما در ریموت ادیتور در بخش Load Sample میتوانیم از تمام نت های یک ساز مانند Harp (چنگ) که از بم ترین نت تا زیرترین نت در کنار هم چید شده اند یک یا جند نت را به صورت جداگانه وارد Load Sample نماییم . نام گذاری نتها به صورت الفبایی به صورت زیر است. نام گذاری نتها به صورت الفبایی به صورت زیر است :
DO C
RE D
Mi E
Fa F
Sol G
La A
Si B
نکته : اعدای که در کنار نام نت ها قرار دارد نشانگر اکتاوی است که نت به آن تعلق دارد.به طور مثال A3 یعنی نت La در اکتاو سوم.
در کنار نام پوشه های ساز های مختلف در دو CD (Factory Sond Bank) و (Orkester Sound bank) به حروف و کلماتی بر خواهید خورد که معانی برخی از نها را که بیشتر مورد استفاده است برایتان بازگو میکنم.
Section (گروهی) : هر گاه در کنار نام یک ساز بیابید، سمپلی که در پوشه ذخیره شده صدای گروهی آن است .
Long note : نتهای کشیده.
Sforzando : نوعی تکنیک در نواندگی است که نت با یک آکسبان شروع شده و با یک دکرشند(ضعیف شدن صدا) و کرشندو(قوی شدن صدا) سریع نسبت به دیرند نت اجرا میشود.
Glissando : باز هم نوعی تکنیک نوازندگیست . در این روش هنگام رفتن از نتی به نت دیگر به طور مستقیم به نت دوم پرش نمیکنیم و به اصتلاح در بین فاصله دو نت غلط میخوریم تا به نت دوم برسیم.
Cres : (کرشندو) : قوی شدن تدریجی صدا از نظر نوانس.
F (فورته): با صدای قوی ـ از نظر شدت ـ هر چه به تعدادF ها اضافه شود صدا قوی تر خواهد بود .
Mf (مستوفورته): با صدای نیمه قوی
P : با صدای ضعیف از نظر شدت هر چه به تعداد P ها اضافه شود صدا ضعیف تر خواهد بود.
Roll : در سازهای کوبه ای به کار میرود و به کوبیدن ساز به طور مداوم با هر دو دست و با سرعت بالا گفته میشود.
Solo : تکنوازی
نکته: نباید فراموش کنید که در این بخش پس از انتخاب هر نت ،در صورتی که تصمیم داشتید نت دیگری هم در NN-XT بار گذاری کنیدباید نت قبلی را از حالت فعال خارج سازید در غیر این صورت نت جدید به جای نت قبلی قرار میگیرد ، نه در کنار آن برای این کار در صفحه آبی رنگ یک بار کلیک کنید.
در بالای صفحه آبی یک سری کلاویه دیده میشود.از C-2 تا B8 مراقب باشید هر نتی که برمیگزینید در جای درست خود قرار دهید.همانطوری که گفته شد نت هایی که در ریموت ادیتور بارگذاری میشوند میتوانند به دوصورت فعال و غیر فعال حضور داشته باشند.به یاد داشته باشید تنها بر روی نت های فعال میتوانید تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید.
Pitch : در این بخش میتوانید هر نوع تغییری را که از نظر کوک میخواهید روی نت های مورد نظرتان اعمال کنید.در پنجره Pitch band Range میتوانید عددی بین ٠ تا ٢٤ را انتخاب کنید.هر عدد برابر با نیم پرده است.
این عدد در پنجره Pitch band Range به اهرم Pitch در نمای Global مربوط است و میزان مانور این اهرم را از ٠ تا ٢٤ تغییر میدهد پایین این پنجره نیز چهار پیچ برای تغییر کوک وجود دارد.
Octave : با تغییر عدد این پیچ میتوان سمپل های مشخص شده را در مقیاس اکتاو بالا و پایین برد.
SEMI : این پیچ از ٢١- تا ٢١+ قابل تغییر است .هر عدد Semi برابر نیم پرده است.
FINE : این پیچ به ما امکان میدهد کوک نت مورد نظر را سنت به سنت یا کما به کما بالا یا پایین بیاوریم.
توجه : از قسمت FINE میتوان در سری یا کرن کردن نتها استفاده کرد.
AMPENVELOPE : این قسمت به بخش AMPENVELOPE در نمای Global مربوط میشود.پیچ A مربوط به Attack D مربوط به DECAY ، S مربوط به Sustain و پیچ R مربوط به Release میباشد که در مورد همه آنها توضیح داده شد.
MODENVELOPE : این قسمت نیز مربوط به بخش MODENVELOPE در نمای Global مربوط است. پیچ A مربوط به Attack ، D مربوط به DECAY ، S مربوط به Sustain و پیچ R مربوط به Release است.
تا به اینجای کار تقریبآ با تمام بخشهای NN-XT آشنا شدیم.بخشهایی که توضیح داده نشد کاملا مشخص و کاربردیست و باز به این بحث میرسیم که کار با نرم افزار و تجربه فردی شما میتواندکمک عمده ای در به کار گیری اجزای NN-XT به شما برساند.

Softarchive
RV 7000 Advanced Reverb : در این قسمت میخواهیم به توضیحاتی در باره این ابزار بپردازیم. این ابزار در Reason برای اعمال Reverb ( پس آوا) استفاده میشود و بوسیله آن میتوان بر روی همه ابزار های نرم افزار اعمال افکت کرد.

Softarchive

در این تصویر شما نمای کلی RV 7000 Advanced Reverb را مشاهده میکنید،‌ همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید. در گوشه سمت چپ این دستگاه یک کنترل گر کشویی دیده میشود که توانایی حرکت بر روی سه گزینه OFF ، ON و Bypass را داراست.
بافعال کردن گزینه ON این ابزار روشن و آماده بهره برداری میشود و بلعکس با قرار دادن ان به روی OFF دستگاه خاموش و صدایی را که از آن عبور داده اید خارج نمیشود.
با قرار دادن کنترلگر بر روی Bypass صدایی را که وارد این دستگاه کرده اید بدون اعمال اثر این دستگاه ( بدون Reverb که توسط RV 7000 Advanced Reverb اعمال کرده اید ) میشنوید.
درهنگام نصب برنامه حتما شما CD ( Reason Factory Sound Bank ) را نیز نصب کرده اید همان طور که قبلا گفته شد این CD حامل Sound Bank و تنظیماتی است که توسط کمپانی تولید کننده نرم افزار به همراه آن ارائه شده است در داخل Reason Factory Sound Bank پوشه ای به نام RV7000 patches وجود دارد که در آن فایل های تنظیمات خود کمپانی برای این ابزار وجود دارد.


Browser

2

  در کادر Init patch میتوانید کلیک کنید و در پنجره ای که باز میشود ( Patch Browser ) وارد پوشه RV7000 شوید و فایل تنظیمات مورد نظر را انتخاب کنید.
( به عکس ١ مراجعه شود )
شما بر روی RV 7000 Advanced Reverb چهار پیچ نیز مشاهده میکنید. که به ترتیب :
Dry-Wet :مقدار اثر گذاری تنظیمات را تغییر میدهد.
HiEQ ، HF Damp و Decay : قابلیت اعمال تغییرات در نوع Reverb ، چگونی اثر گذاری آن بر روی اجزای صوت و مدت زمان Reverb را در دسترس کاربر قرار میدهند.
در قسمت زیرین کادر Init Patch خروچی به شکل اتصال دهنده وجود دارد که جلوی آن نوشته شده Remote Programmer زمانی که شما بر روی محل اتصال کلیک کنید یک دستگاه دیگر به صورت اتوماتیک به دستگاه اصلی با کابل متصل میشود. ( RV7000 Remote Programmer ) شما با استفاده از این ابزار میتوانید به صورت ترسیمی بوسیله پیچ های دوطرف نمایشگر دستگاه تغییراتی در Reverb ، GATE و EQ

اعمال کنید.  ( عکس ٣ )
 
RV7000
 



Sub Tractor Analog Synthesizer
 این سینتی سایزر دارای دو صدای همزمان میباشد که میتوانید در دو بخش Oscillator ١ و ٢ به ساخت هر یک بپردازید.
در این سنتی سایزر پلی فونیک همچنین امکانات دیگری برای اعمال افکت
بر روی هر یک از Oscillator های دو گانه وجود دارد.البته میتوانید از طریق پنچره
پچ (Patch) در مجموعه ( Reason Factory Sound Bank ) و در پوشه ( Subtractor Patches )
صدا های مورد نظر را انتخاب نموده و تغییرات لازم را توسط خود ابزار بر روی صدای انتخابی اعمال نمایید.
Subtractor 
Malstrom Grantable Synthesizer
این سینتی سایزر نیز مانند قبلی دارای پوشه ای در Sound Bank Reason Factory میباشد به نام Malstrom Patches .
پس از انتخاب صدای مورد نظر میتوانید تغییرات لازم را در فضای سینتی سایزر بر روی صدایتان اعمال نمایید. این سینتی سایزر نیز دارای نکات جالبی است که قسمت های بعدی به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

Malstrom

شایان ذکر است که این سینتی سایزر نیز دارای دو خط جداگانه برای انتخاب صداست که پس از انتخاب صدا ها میتوانید با تغییراتی که روی آنها ایجاد میکنید صدای مورد نظرتان را بسازید.
سمپلر ها : 
NN19 Digital sampler
NN-19
 
در مقالات قبلی در مورد کار با NN-XT Advanced Sampler صحبت کردیم و روش کار با آن را فرا گرفتیم .
باید گفت کار با NN19 Digital Sampler تا حد زیادی نزدیک به NN-XT میباشد. البته امکانات دیگری در NN19 وجود دارد که ساخت فضاهای خاص را توسط صدا های متفاوت امکان پذیر تر میکند . فضایی که میتوان با NN19 حتی بر روی صدا های سازهای آکوستیک ایجاد نمود، قابل توجه و بسیار کاربردیست که در قسمت های بعد به آن خواهیم پرداخت .
 
NN-XT advanced Sampler
 NN_XT 
که البته در مورد این ابزار در قسمت های قبل توضیحات لازم داده شد، همانطور که قبلا اشاره شد NN-XT یکی از کاربردی ترین و پر استفاده ترین ابزار های Reason است.توجه کنید که NN-19 ، NN-XT مکمل یکدیگرند و در صورتی که از تلفیق این دو صحیح استفاده نمایید به نتایج درخشانی در ساخت صدا های مورد نظرتان خواهید رسید. 
Redrum Drum Computer
 Redrum
این ابزار جهت نوشتن خط درام فوق العاده است . به راحتی میتوانید در 10 جایگاه این ایزار درام کیت های مورد نظرتان را بار گذاری نمایید و پس از ان در بخش نت نویسی آنچه را که از یک نوازنده درام میخواهید به راحتی اجرا نمایید. این ابزار نیز مانند دیگر ابزار ها پوشه ای حاوی درام کیت های مختلف برای استفاده در Reason Factory Sound bank دارد که با مراجعه به فایل مربوط میتوانید صدا های مورد نظر را انتخاب کرده و در Redrum جایگذاری نمایید.
DR.REX Loop Player
 DR REX
این ابزار تنها Loop Player نرم افزار Reason میباشد. سمپل هایی که در DR.REX قابل اجرا هستند بیشتر برای القای ریتم به کار میروند. از Loop های دارم گرفته تا انواع سازهای کوبه ای و حتی سازهای آکوستیک مانند انواع گیتار و پیانو. برای انتخاب Loop مورد نظراتان باید از طریق پنجره Patch وارد مجموعه سمپل های Reason Factory Sound Bank شوید.
در این مجموعه، سه پوشه جداگانه وجود دارد :
١- DR REX Percussion Loops که حاوی سازهای کوبه ای از قبیل Shaker ، Tabla و ... میباشد.
٢- DR REX Drum Loops که حاوی انواع سمپل های درام های دیجیتال و اکوستیک است.
٣- DR REX Instrument Loops که حاوی سه پوشه Loop از انواع Instrument میباشد.
Loop مورد نظرتان را از میان آنها انتخاب نمایید با مشخص کردن محدوده Loop توسط بخش Loop در پایین نرم افزار در بخش Sequencer و کلیک بر روی دکمه TO Track بر روی خود DR REX لوپ مورد نظرتان را جایگذاری کرده و در قطعه استفاده نمایید .
 
 

 منبع : دلکده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد